Szczecin
13.09.2021
PGW WP RZGW w Szczecinie
BUDIMEX S.A.
Zadanie dotyczy przebudowy mostu w km 733,7 rzeki Regalicy w ciągu linii kolejowej 273, w celu zapewnienia właściwego prześwitu dla prowadzenia skutecznej akcji lodołamania przy użyciu lodołamaczy.
Zadanie polega na budowie mostu pod nowym układem kolejowym (odsuniętym w planie od istniejącego o kilkadziesiąt metrów w dół rzeki Regalicy) oraz częściową rozbiórkę obiektu istniejącego – 3 przęsła z zachowaniem wpisanego do rejestru zabytków przęsła zwodzonego. Położenie obiektu ulega zmianie tzn. w stanie istniejącym km 349,120, w stanie projektowanym km 349,152 linii kolejowej nr 273 Wrocław Główny – Szczecin Główny. Przebudowa mostu skutkuje koniecznością dostosowania, w ramach Zadania, infrastruktury kolejowej i istniejącego uzbrojenia terenu w obrębie dojazdów do obiektu, w tym przebudowę układu torowego i wybranych elementów stacji kolejowej Szczecin Podjuchy. W związku z tym podpisane zostało stosowne Porozumienie pomiędzy Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie – Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej w Szczecinie a PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna (PKP PLK S.A.).
Budowa nowego mostu zapewni właściwy prześwit (6,20 m) dla prowadzenia skutecznej akcji lodołamania przy użyciu lodołamaczy w okresie zimowym, jednocześnie prześwit ten odpowiada obecnemu prześwitowi części zwodzonej istniejącego obiektu. Istniejący most wstrzymuje spływ lodu w kluczowych momentach akcji, odcinając lodołamacze stacjonujące poniżej mostu od obszaru prowadzenia lodołamania na Odrze i zatrzymuje krę lodową na filarach. Przeznaczenie nowego obiektu nie zmieni się w stosunku do istniejącego obiektu – most stanowić będzie przeprawę linii kolejowej 273 przez rzekę Regalicę w jej km 733,7.
Zabytkowe przęsło zwodzone – według wskazań Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków – pozostanie zachowane.
Zadanie jest realizowane w ramach rządowego Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły (POPDOW). Projekt współfinansowany jest z środków Banku Światowego, Banku Rozwoju Rady Europy oraz ze środków Funduszu Unijnego (umowa o dotacje w ramach instrumentu “Łącząc Europę (CEF)”). Zakończenie inwestycji planowane jest na czwarty kwartał 2023 roku.
Zadanie obejmuje budowę trójprzęsłowego obiektu kratownicowego pod nowym układem kolejowym (odsuniętym w planie od istniejącego) oraz częściową rozbiórkę obiektu istniejącego. Przebudowa obiektu pociąga za sobą konieczność dostosowania infrastruktury kolejowej w obrębie dojazdów do obiektu.
Zakres rzeczowy zadania obejmuje dwie inwestycje – jedną wchodzącą w zakres POPDOW i drugą dotyczącą wyłącznie PKP PLK S.A.
Prace inwestycyjne w ramach POPDOW zadanie 1B.5/1 obejmą roboty od km 348,320 linii 273 oraz na linii 428, w tym:
Prace w zakresie inwestycji przypisanej PKP PLK S.A., związane z infrastrukturą stacyjną obejmą roboty do km 348,320 linii 273 w zakresie przebudowy układu torowego stacji Szczecin-Podjuchy, w tym:
W celu realizacji Kontraktu przyjęto Plan działań łagodzących (Załącznik nr 1 do Planu Zarządzania Środowiskiem), którego celem jest ograniczenie negatywnego oddziaływania na środowisko oraz wskazanie wytycznych dla Wykonawcy.
Plan działań łagodzących zawiera:
Realizując Kontrakt spełniamy wytyczne w zakresie:
Wszystkie konieczne do wykonania działania łagodzące zostały przedstawione w Planie Zarządzania Środowiskiem, w Załączniku nr 1 – Plan działań łagodzących.
Inwestor
PGW WP RZGW w Szczecinie
e-mail: projektbs@wody.gov.pl
adres: ul. Teofila Firlika 19
71-637 Szczecin
Konsultant Wsparcia Technicznego
Sweco Polska Sp. z o.o.
Kierownik Projektu
Krystyna Araszkiewicz
e-mail: krystyna.araszkiewicz@sweco.pl
tel.:+48 664 135 312
Administrator Projektu
Marta Korpyta
e-mail: marta.korpyta@sweco.pl
tel.: +48 605 071 242