Kostrzyn nad Odrą
16.07.2021
PGW WP RZGW w Szczecinie
Warbud S.A.
Zadanie dotyczy przebudowy mostu w km 2,45 rzeki Warty, w celu poprawy zimowej osłony przeciwlodowej oraz żeglugi lodołamaczy biorących udział w akcji lodołamania
Zadanie dotyczy rozbiórki mostu istniejącego i budowy nowego mostu drogowego w Kostrzynie nad Odrą w ciągu drogi krajowej nr 31. Zadanie obejmuje ponadto m.in. wykonanie robót towarzyszących w postaci rozbudowy drogi krajowej nr 31 (ul. gen. Wł. Sikorskiego) na dojeździe do mostu, wykonanie niezbędnego zakresu przebudowy sieci (wodociągowej, deszczowej, sanitarnej, gazowej, elektroenergetycznej, telekomunikacyjnej), jak również oświetlenia drogowego i obiektów mostowych. Istniejący obiekt jest mostem drogowym, który został wybudowany pod koniec XIX wieku jako obiekt 5-przęsłowy – był przebudowywany w 1945 r. (po zburzeniu przęseł w wyniku działań wojennych) oraz w 2000 r. Most w stanie istniejącym utrudnia i niejednokrotnie wstrzymuje prowadzenie zimowej osłony przeciwlodowej oraz żeglugę lodołamaczy biorących udział w akcji lodołamania, wstrzymuje spływ lodu w kluczowych momentach akcji, odcinając lodołamacze stacjonujące poniżej mostu od obszaru prowadzenia lodołamania na Warcie i zatrzymując krę lodową na filarach.
Zadanie podejmuje przebudowę istniejącego obiektu mostowego w km 2,45 rzeki Warty w Kostrzynie nad Odrą w ciągu drogi krajowej nr 31 Szczecin – Słubice w km 107+211 (ul. Sikorskiego). Przewiduje się budowę mostu, który zapewni prześwit pionowy pod przęsłem żeglownym do poziomu 5,25 powyżej WWŻ. Długość całkowita projektowanego ustroju nośnego wyniesie ok. 302 m. Zaprojektowano obiekt mostowy trójprzęsłowy ciągły o skrzynkowej jednokomorowej konstrukcji nośnej typu extradosed z betonu sprężonego, podwieszonej do pylonów za pomocą lin. Realizacja przedsięwzięcia obejmuje również:
Infrastruktura drogowa została zaprojektowana w celu dostosowania do rozwiązań przebudowywanego mostu drogowego. Długość planowanego do przebudowy odcinka pasa drogowego wynosi ok. 585 m (włączając odcinek zlokalizowany na moście). W związku z przebudową drogi DK31 nastąpi budowa i przebudowa następujących sieci: kanalizacja deszczowa i ogólnospławna, wodociągowa, kanalizacja sanitarna, gazociągowa, elektroenergetyczna nN i SN, teletechniczna.
Na czas budowy mostu docelowego wykonany zostanie objazd na moście tymczasowym po stronie południowej istniejącego obiektu (od strony górnej wody). Mostu drogowego na Warcie nie można rozebrać i pozostawić bez odbudowy, ponieważ stanowi jedyną przeprawę drogową przez Wartę w Kostrzynie nad Odrą, łączącą dwie części miasta. Jego rozbiórka bez wcześniejszej budowy mostu tymczasowego spowodowałaby konieczność przebycia dystansu ok. 35 km w celu dojazdu do najbliższego mostu na Warcie.
W celu realizacji Kontraktu przyjęto Plan działań łagodzących (Załącznik nr 1 do Planu Zarządzania Środowiskiem), którego celem jest ograniczenie negatywnego oddziaływania na środowisko oraz wskazanie wytycznych dla Wykonawcy.
Plan działań łagodzących zawiera:
Realizując Kontrakt spełniamy wytyczne w zakresie:
Wszystkie konieczne do wykonania działania łagodzące zostały przedstawione w Planie Zarządzania Środowiskiem, w Załączniku nr 1 – Plan działań łagodzących.
Inwestor
PGW WP RZGW w Szczecinie
e-mail: projektbs@wody.gov.pl
adres: ul. Teofila Firlika 19
71-637 Szczecin
Konsultant Wsparcia Technicznego
Sweco Polska Sp. z o.o.
Kierownik Projektu
Krystyna Araszkiewicz
e-mail: krystyna.araszkiewicz@sweco.pl
tel.:+48 664 135 312
Administrator Projektu
Marta Korpyta
e-mail: marta.korpyta@sweco.pl
tel.: +48 605 071 242