- 1B.1/1(a) Odbudowa zabudowy regulacyjnej rzeki Odry – przystosowanie do III klasy drogi wodnej, na odcinku od miejscowości Ścinawa do ujścia Nysy Łużyckiej – etap II
- 1B.1/1(b) Przebudowa mostu drogowego w Krośnie Odrzańskim wraz z dojazdami
- 1B.2 Prace modernizacyjne na Odrze granicznej w celu zapewnienia zimowego lodołamania
- 1B.3/1 Budowa bazy postojowo – cumowniczej dla lodołamaczy
- 1B.3/2 Budowa infrastruktury postojowo-cumowniczej na Odrze dolnej i granicznej oraz nowe oznakowanie szlaku żeglugowego
- 1B.4/1 Poprawa przepływu wód przeciwpowodziowych w okresie zimowym z Jeziora Dąbie
- 1B.4/2 Bagrowanie Przekopu Klucz – Ustowo
- 1B.5/1 Przebudowa mostu w celu zapewnienia minimalnego prześwitu – most kolejowy w km 733,7 rz. Regalicy
- 1B.5/2 Przebudowa mostu w celu zapewnienia minimalnego prześwitu – most drogowy w km 2,45 rzeki Warty w Kostrzynie nad Odrą
- 1B.5/3 Przebudowa mostu w celu zapewnienia minimalnego prześwitu – most kolejowy w km 615.1 rz. Odry w Kostrzynie
- 1B.6/1 Ochrona przeciwpowodziowa miasta Nowa Sól i obszarów poniżej miasta Krosno Odrzańskie. Nowa Sól – etap I i II
- 1B.6/2 – Ochrona przeciwpowodziowa miasta Nowa Sól i obszarów poniżej miasta Krosno Odrzańskie. Wężyska – Chlebowo
- 1B.7 WWW Widawa – przebudowa systemów zabezpieczenia przed powodzią, gm. Czernica, Długołęka, Wisznia Mała i Wrocław
- 1B.8 Zabezpieczenie przed powodzią miasta Krosno Odrzańskie
- 1B.9 Przebudowa wału przeciwpowodziowego w ciągu ul. Ślęzoujście wraz z infrastrukturą drogową
Przebudowa mostu w celu zapewnienia minimalnego prześwitu- most kolejowy w km 733,7 rzeki Regalicy w Szczecinie | Kontrakt 1B.5/1
Szczecin
13.09.2021
PGW WP RZGW w Szczecinie
BUDIMEX S.A.
Co robimy?
Zadanie dotyczy przebudowy mostu w km 733,7 rzeki Regalicy w ciągu linii kolejowej 273, w celu zapewnienia właściwego prześwitu dla prowadzenia skutecznej akcji lodołamania przy użyciu lodołamaczy.
Zadanie polega na budowie mostu pod nowym układem kolejowym (odsuniętym w planie od istniejącego o kilkadziesiąt metrów w dół rzeki Regalicy) oraz częściową rozbiórkę obiektu istniejącego – 3 przęsła z zachowaniem wpisanego do rejestru zabytków przęsła zwodzonego. Położenie obiektu ulega zmianie tzn. w stanie istniejącym km 349,120, w stanie projektowanym km 349,152 linii kolejowej nr 273 Wrocław Główny – Szczecin Główny. Przebudowa mostu skutkuje koniecznością dostosowania, w ramach Zadania, infrastruktury kolejowej i istniejącego uzbrojenia terenu w obrębie dojazdów do obiektu, w tym przebudowę układu torowego i wybranych elementów stacji kolejowej Szczecin Podjuchy. W związku z tym podpisane zostało stosowne Porozumienie pomiędzy Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie – Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej w Szczecinie a PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna (PKP PLK S.A.).
Budowa nowego mostu zapewni właściwy prześwit (6,20 m) dla prowadzenia skutecznej akcji lodołamania przy użyciu lodołamaczy w okresie zimowym, jednocześnie prześwit ten odpowiada obecnemu prześwitowi części zwodzonej istniejącego obiektu. Istniejący most wstrzymuje spływ lodu w kluczowych momentach akcji, odcinając lodołamacze stacjonujące poniżej mostu od obszaru prowadzenia lodołamania na Odrze i zatrzymuje krę lodową na filarach. Przeznaczenie nowego obiektu nie zmieni się w stosunku do istniejącego obiektu – most stanowić będzie przeprawę linii kolejowej 273 przez rzekę Regalicę w jej km 733,7.
Zabytkowe przęsło zwodzone – według wskazań Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków – pozostanie zachowane.
Zadanie jest realizowane w ramach rządowego Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły (POPDOW). Projekt współfinansowany jest z środków Banku Światowego, Banku Rozwoju Rady Europy oraz ze środków Funduszu Unijnego (umowa o dotacje w ramach instrumentu “Łącząc Europę (CEF)”). Zakończenie inwestycji planowane jest na czwarty kwartał 2023 roku.
Zadanie obejmuje budowę trójprzęsłowego obiektu kratownicowego pod nowym układem kolejowym (odsuniętym w planie od istniejącego) oraz częściową rozbiórkę obiektu istniejącego. Przebudowa obiektu pociąga za sobą konieczność dostosowania infrastruktury kolejowej w obrębie dojazdów do obiektu.
Zakres rzeczowy zadania obejmuje dwie inwestycje – jedną wchodzącą w zakres POPDOW i drugą dotyczącą wyłącznie PKP PLK S.A.
Prace inwestycyjne w ramach POPDOW zadanie 1B.5/1 obejmą roboty od km 348,320 linii 273 oraz na linii 428, w tym:
- budowę filarów oraz przyczółków pod obiekt dwutorowy,
- budowę przęseł mostu dla jednego toru nad rzeką Regalicą,
- budowę i wyposażenie obiektu nastawni.
Prace w zakresie inwestycji przypisanej PKP PLK S.A., związane z infrastrukturą stacyjną obejmą roboty do km 348,320 linii 273 w zakresie przebudowy układu torowego stacji Szczecin-Podjuchy, w tym:
- budowę przęseł mostu pod drugi tor linii 273,
- budowę drugiego toru od mostu nad rzeką Regalicą do stacji Szczecin Port Centralny,
- roboty w torze nr 30 na całej długości w rejonie opracowania.
- Konsultacje projektu Planu Zarządzania Środowiskiem – od 18 maja 2020 r. do 8 czerwca 2020 r.
- Konsultacje projektu Planu Pozyskania Nieruchomości i Przesiedleń – od 15 czerwca 2020 r. do 6 lipca 2020 r.
W celu realizacji Kontraktu przyjęto Plan działań łagodzących (Załącznik nr 1 do Planu Zarządzania Środowiskiem), którego celem jest ograniczenie negatywnego oddziaływania na środowisko oraz wskazanie wytycznych dla Wykonawcy.
Plan działań łagodzących zawiera:
- Wymagania dotyczące harmonogramu realizacji Zadania
- Wymagania dotyczące obsługi komunikacyjnej obszaru realizacji Zadania
- Wymagania dotyczące lokalizacji zaplecza budowy oraz dróg, miejsc składowania materiałów i miejsc postojowych
- Wymagania dotyczące zagospodarowania mas ziemnych
- Wymagania dotyczące postępowania z warstwą humusu
- Wymagania dotyczące usuwania drzew i krzewów
- Wymagania dotyczące zabezpieczenia drzew i krzewów nieprzeznaczonych do usunięcia
- Wymagania dotyczące zabezpieczenia chronionych zasobów przyrodniczych
- Wymagania dotyczące odtworzenia zasobów przyrodniczych po zakończeniu budowy
- Wymagania dotyczące zapobiegania zanieczyszczeniu środowiska (w tym ograniczenia emisji do środowiska)
- Wymagania dotyczące postępowania z odpadami i ściekami
- Wymagania dotyczące ochrony zdrowia i bezpieczeństwa ludzi
- Wymagania dotyczące nadzwyczajnych zagrożeń dla środowiska
- Wymagania dotyczące ochrony zabytków kultury
- Wymagania dotyczące personelu Wykonawcy zaangażowanego w realizację PZŚ
- Wymagania dotyczące raportowania realizacji PZŚ
- Szczególne Wymagania Polityk ES Banku Światowego
- Wytyczne postępowania w przypadku obowiązywania w trakcie realizacji robót stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego
Realizując Kontrakt spełniamy wytyczne w zakresie:
- Ochrony zdrowia i bezpieczeństwa ludzi
- Ochrony klimatu akustycznego
- Ochrony dóbr materialnych
- Ochrony powierzchni ziemi
- Ochrony wód i gleby
- Ochrony przyrody ożywionej
- Ochrony powierzchni ziemi
- Ochrona walorów krajobrazowych
- Ochrona powietrza
- Ochrona zabytków (ochrona zabytkowego przęsła mostu)
Wszystkie konieczne do wykonania działania łagodzące zostały przedstawione w Planie Zarządzania Środowiskiem, w Załączniku nr 1 – Plan działań łagodzących.
Inwestor
PGW WP RZGW w Szczecinie
e-mail: projektbs@wody.gov.pl
adres: ul. Teofila Firlika 19
71-637 Szczecin
Konsultant Wsparcia Technicznego
Sweco Polska Sp. z o.o.
Kierownik Projektu
Krystyna Araszkiewicz
e-mail: krystyna.araszkiewicz@sweco.pl
tel.:+48 664 135 312
Administrator Projektu
Marta Korpyta
e-mail: marta.korpyta@sweco.pl
tel.: +48 605 071 242