- 1B.1/1(a) Odbudowa zabudowy regulacyjnej rzeki Odry – przystosowanie do III klasy drogi wodnej, na odcinku od miejscowości Ścinawa do ujścia Nysy Łużyckiej – etap II
- 1B.1/1(b) Przebudowa mostu drogowego w Krośnie Odrzańskim wraz z dojazdami
- 1B.2 Prace modernizacyjne na Odrze granicznej w celu zapewnienia zimowego lodołamania
- 1B.3/1 Budowa bazy postojowo – cumowniczej dla lodołamaczy
- 1B.3/2 Budowa infrastruktury postojowo-cumowniczej na Odrze dolnej i granicznej oraz nowe oznakowanie szlaku żeglugowego
- 1B.4/1 Poprawa przepływu wód przeciwpowodziowych w okresie zimowym z Jeziora Dąbie
- 1B.4/2 Bagrowanie Przekopu Klucz – Ustowo
- 1B.5/1 Przebudowa mostu w celu zapewnienia minimalnego prześwitu – most kolejowy w km 733,7 rz. Regalicy
- 1B.5/2 Przebudowa mostu w celu zapewnienia minimalnego prześwitu – most drogowy w km 2,45 rzeki Warty w Kostrzynie nad Odrą
- 1B.5/3 Przebudowa mostu w celu zapewnienia minimalnego prześwitu – most kolejowy w km 615.1 rz. Odry w Kostrzynie
- 1B.6/1 Ochrona przeciwpowodziowa miasta Nowa Sól i obszarów poniżej miasta Krosno Odrzańskie. Nowa Sól – etap I i II
- 1B.6/2 – Ochrona przeciwpowodziowa miasta Nowa Sól i obszarów poniżej miasta Krosno Odrzańskie. Wężyska – Chlebowo
- 1B.7 WWW Widawa – przebudowa systemów zabezpieczenia przed powodzią, gm. Czernica, Długołęka, Wisznia Mała i Wrocław
- 1B.8 Zabezpieczenie przed powodzią miasta Krosno Odrzańskie
- 1B.9 Przebudowa wału przeciwpowodziowego w ciągu ul. Ślęzoujście wraz z infrastrukturą drogową
Przebudowa mostu w celu zapewnienia minimalnego prześwitu- most kolejowy w km 615.1 rzeki Odry w Kostrzynie nad Odrą | Kontrakt 1B.5/3
Kostrzyn nad Odrą
06.07.2021
PGW WP RZGW w Szczecinie
Konsorcjum: Lider: PBW Inżynieria Jacek Garbacz | Partner: LWZ sp. z o.o. | Partner: Probudowa.com sp. z o.o.
Co robimy?
Zadanie dotyczy przebudowy linii kolejowej nr 203 od km 341,480 do km 342,300 w związku z przebudową mostu kolejowego na Odrze w km 615,1 rz. Odry w Kostrzynie nad Odrą dla zapewnienia minimalnego prześwitu i usprawnienia prowadzenia akcji lodołamania
Zadanie obejmie przebudowę ok. 820 m odcinka układu torowego, w związku z koniecznością dostosowania go do przebudowywanego mostu kolejowego na Odrze. Jest to odcinek linii kolejowej nr 203 Tczew-Kostrzyn pomiędzy zachodnim przyczółkiem mostu kolejowego na rz. Warcie i wschodnim przyczółkiem projektowanego mostu kolejowego granicznego na rzece Odrze. Na odcinku tym, poza nasypem kolejowym, występują obiekty inżynieryjne: most nad Suchodołem oraz wiadukt nad ul. Gorzyńską.
Zadanie jest bezpośrednio związane z inwestycją prowadzoną przez zarządcę niemieckiej linii kolejowej nr 6078 w ramach której nastąpi znaczne podniesienie niwelety torów na projektowanym moście granicznym w km 615,1 rzeki Odry, wynikające z dostosowania prześwitu mostu powyżej 5,25 m dla potrzeb prowadzenia akcji lodołamania.
Przebudowa mostu granicznego w km 615,1 rz. Odry pociąga za sobą konieczność dostosowania infrastruktury kolejowej linii kolejowej nr 203 w obrębie dojazdu do przedmiotowego obiektu mostowego na rz. Odrze.
Zakres robót obejmuje odcinek linii kolejowej nr 203 od mostu na rz. Odrze do mostu na rz. Warcie – ok. 820 m linii kolejowej. Obecnie ruch wszystkich pociągów pasażerskich i towarowych na omawianym odcinku linii nr 203 odbywa się po torze nr 1, natomiast tor nr 2 jest wyłączony z eksploatacji. W związku z koniecznością podwyższenia granicznego mostu na Odrze (inwestycja realizowana przez stronę niemiecką) na potrzeby usprawnienia prowadzenia akcji lodołamania, konieczne jest podniesienie niwelety toru linii kolejowej nr 203 w stosunku do obecnej o ok. 1,5 m nad przęsłem żeglownym.
Zakres robót:
- przebudowa drogi wewnętrznej – ul. Gorzyńskiej w zakresie wymaganym przez budowę nowego wiaduktu
- budowa elementów odwodnienia,
- przełożenie i zabezpieczenie istniejących przewodów zabudowanych w torowisku poza teren robót nawierzchniowych,
- rozbiórka istniejącej nawierzchni torowej,
- rozbudowa, profilowanie i wzmocnienie skarp nasypu kolejowego,
- ułożenie geowłókniny na szerokości torowiska,
- zabudowa nowej nawierzchni torowej,
- zabudowę szyn przejściowych za obiektem mostowym na rzece Odrze,
- zabudowę przewodów i urządzeń SRK,
- podbicie i regulacja torów z uzupełnieniem tłucznia i profilowaniem skarp torowiska
- przebudowa mostu kolejowego w km 341,872 linii kolejowej nr 203 nad tzw. Suchodołem, w celu dostosowania do projektowanej niwelety oraz aktualnie obowiązujących przepisów,
- rozbiórka istniejącego i budowa nowego wiaduktu kolejowego w km 342,175 linii kolejowej nr 203 nad ul. Gorzyńską, z dostosowaniem do projektowanej niwelety.
W ramach Zadania nie planuje się wykonywania żadnych robót w obrębie koryt cieków (Odry lub Warty). Od strony południowo-zachodniej będą one prowadzone w odległości ok. 100 m od koryta Odry (tj. od strony mostu, objętego inwestycją realizowaną przez stronę niemiecką w celu odpowiedniego – zwiększonego – prześwitu pod mostem), zaś od strony północnowschodniej plac budowy będzie zlokalizowany w odległości ok. 10 m od brzegu Warty (na nasypie kolejowym od strony mostu kolejowego na Warcie).
- Konsultacje projektu Planu Zarządzania Środowiskiem – od od 31 lipca 2020 r. do 24 sierpnia 2020 r
- Konsultacje projektu Planu Pozyskania Nieruchomości i Przesiedleń – nie były wymagane
W celu realizacji Kontraktu przyjęto Plan działań łagodzących (Załącznik nr 1 do Planu Zarządzania Środowiskiem), którego celem jest ograniczenie negatywnego oddziaływania na środowisko oraz wskazanie wytycznych dla Wykonawcy.
Plan działań łagodzących zawiera:
- Wymagania dotyczące harmonogramu realizacji Zadania
- Wymagania dotyczące obsługi komunikacyjnej obszaru realizacji Zadania
- Wymagania dotyczące lokalizacji zaplecza budowy oraz dróg, miejsc składowania materiałów i miejsc postojowych
- Wymagania dotyczące zagospodarowania mas ziemnych
- Wymagania dotyczące postępowania z warstwą humusu
- Wymagania dotyczące usuwania drzew i krzewów
- Wymagania dotyczące zabezpieczenia drzew i krzewów nieprzeznaczonych do usunięcia
- Wymagania dotyczące zabezpieczenia chronionych zasobów przyrodniczych
- Wymagania dotyczące odtworzenia zasobów przyrodniczych po zakończeniu budowy
- Wymagania dotyczące zapobiegania zanieczyszczeniu środowiska (w tym ograniczenia emisji do środowiska)
- Wymagania dotyczące postępowania z odpadami i ściekami
- Wymagania dotyczące ochrony zdrowia i bezpieczeństwa ludzi
- Wymagania dotyczące nadzwyczajnych zagrożeń dla środowiska
- Wymagania dotyczące ochrony zabytków kultury
- Wymagania dotyczące personelu Wykonawcy zaangażowanego w realizację PZŚ
- Wymagania dotyczące raportowania realizacji PZŚ
- Szczególne Wymagania Polityk ES Banku Światowego
- Wytyczne postępowania w przypadku obowiązywania w trakcie realizacji robót stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego
Realizując Kontrakt spełniamy wytyczne w zakresie:
- Ochrony zdrowia i bezpieczeństwa ludzi
- Ochrony dóbr materialnych
- Ochrony powierzchni ziemi
- Ochrony wód i gleby
- Ochrony przyrody ożywionej
- Ochrony powierzchni ziemi i krajobrazu
- Ochrony klimatu akustycznego
- Ochrona powietrza
- Ochrona zabytków (zapewnienie zespołu nadzoru archeologicznego)
Wszystkie konieczne do wykonania działania łagodzące zostały przedstawione w Planie Zarządzania Środowiskiem, w Załączniku nr 1 – Plan działań łagodzących.
Inwestor
PGW WP RZGW w Szczecinie
e-mail: projektbs@wody.gov.pl
adres: ul. Teofila Firlika 19
71-637 Szczecin
Konsultant Wsparcia Technicznego
Sweco Polska Sp. z o.o.
Kierownik Projektu
Krystyna Araszkiewicz
e-mail: krystyna.araszkiewicz@sweco.pl
tel.:+48 664 135 312
Administrator Projektu
Marta Korpyta
e-mail: marta.korpyta@sweco.pl
tel.: +48 605 071 242