- 1B.1/1(a) Odbudowa zabudowy regulacyjnej rzeki Odry – przystosowanie do III klasy drogi wodnej, na odcinku od miejscowości Ścinawa do ujścia Nysy Łużyckiej – etap II
- 1B.1/1(b) Przebudowa mostu drogowego w Krośnie Odrzańskim wraz z dojazdami
- 1B.2 Prace modernizacyjne na Odrze granicznej w celu zapewnienia zimowego lodołamania
- 1B.3/1 Budowa bazy postojowo – cumowniczej dla lodołamaczy
- 1B.3/2 Budowa infrastruktury postojowo-cumowniczej na Odrze dolnej i granicznej oraz nowe oznakowanie szlaku żeglugowego
- 1B.4/1 Poprawa przepływu wód przeciwpowodziowych w okresie zimowym z Jeziora Dąbie
- 1B.4/2 Bagrowanie Przekopu Klucz – Ustowo
- 1B.5/1 Przebudowa mostu w celu zapewnienia minimalnego prześwitu – most kolejowy w km 733,7 rz. Regalicy
- 1B.5/2 Przebudowa mostu w celu zapewnienia minimalnego prześwitu – most drogowy w km 2,45 rzeki Warty w Kostrzynie nad Odrą
- 1B.5/3 Przebudowa mostu w celu zapewnienia minimalnego prześwitu – most kolejowy w km 615.1 rz. Odry w Kostrzynie
- 1B.6/1 Ochrona przeciwpowodziowa miasta Nowa Sól i obszarów poniżej miasta Krosno Odrzańskie. Nowa Sól – etap I i II
- 1B.6/2 – Ochrona przeciwpowodziowa miasta Nowa Sól i obszarów poniżej miasta Krosno Odrzańskie. Wężyska – Chlebowo
- 1B.7 WWW Widawa – przebudowa systemów zabezpieczenia przed powodzią, gm. Czernica, Długołęka, Wisznia Mała i Wrocław
- 1B.8 Zabezpieczenie przed powodzią miasta Krosno Odrzańskie
- 1B.9 Przebudowa wału przeciwpowodziowego w ciągu ul. Ślęzoujście wraz z infrastrukturą drogową
Bagrowanie Przekopu Klucz – Ustowo | Kontrakt 1B.4/2
gm. Kołbaskowo i Gryfino, w bezpośrednim sąsiedztwie miasta Szczecin
16.07.2020
PGW WP RZGW w Szczecinie
Hegemann GmbH - Dredging
Co robimy?
Wykonanie prac pogłębiarsko-czerpalnych na torze wodnym Przekop Klucz – Ustowo, w celu ochrony przeciwpowodziowej mieszkańców Szczecina i regionu.
Działania prowadzono w obrębie przekopu Klucz – Ustowo (Skośnica), który zlokalizowany jest na terenie gmin Kołbaskowo i Gryfino, w bezpośrednim sąsiedztwie miasta Szczecin. Przekop Klucz-Ustowo jest to kanał wodny o długości około 2,7 km, łączący Odrę Wschodnią w km 730,5 z Odrą Zachodnią w 29,8 km, który stanowi śródlądową drogę wodną o znaczeniu międzynarodowym.
Przyczyną realizacji przedsięwzięcia była konieczność zwiększenia głębokości na istniejącej drodze wodnej, która w sezonie zimowym również spełnia funkcję ochrony przeciwlodowej. Wykorzystanie przekopu Klucz – Ustowo do ochrony przeciwlodowej powiązane jest z prowadzonymi akcjami lodołamania na jeziorze Dąbie.
W przypadku niedrożności jeziora Dąbie, wykorzystuje się przekop Klucz – Ustowo do przeprowadzanie połamanej kry lodowej na Odrę Zachodnią. Akcję lodołamania na przekopie Klucz – Ustowo przeprowadza się, gdy mimo intensywnych prac lodołamaczy na jeziorze Dąbiu jak i na Wewnętrznych Wodach Morskich (Tor Wodny Szczecin Świnoujście) nie ma możliwości odprowadzania lodu z dolnego i granicznego odcinka rzeki Odry. Akcja lodołamania poprzez przekop Klucz-Ustowo również bywa prowadzona w przypadku trwałego występowania wiatrów z kierunków wschodnich i braku możliwości odpływu kry z jeziora Dąbie w kierunku Morza Bałtyckiego. Mając na uwadze wyżej opisane wykorzystanie przekopu Klucz – Ustowo w systemie ochrony przeciwlodowej, wskazanym jest posiadanie przez niego głębokości takiej samej jak dla jeziora Dąbie. Z uwagi na pełnioną przez przekop Klucz – Ustowo funkcję w ochronie przeciwpowodziowej, powinien on posiadać większą głębokość niż obecnie wymagana jest dla przekopu dla celów żeglugi śródlądowej. Przekop Klucz-Ustowo stanowi alternatywną drogę odprowadzania kry w szczególnie niesprzyjających warunkach, dlatego posiadanie przez niego większej głębokości zmniejszy ryzyko zalegania dużej ilości lodu zatorowego płynącego z rzeki Odry Wschodniej oraz granicznego odcinka rzeki Odry, co w przypadku niemożliwości prowadzenia akcji na jeziorze Dąbie, wpłynie na sprawniejsze odprowadzenie lodu zatorowego w kierunku Odry Zachodniej.
Zakres prac obejmował bagrowanie urobku z dna przekopu Klucz-Ustowo w celu osiągnięcia wymaganej głębokości toru wodnego zgodnej z umową z dnia 27 kwietnia 2015 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Federalnej Niemiec o wspólnej poprawie sytuacji na drogach wodnych na pograniczu polsko-niemieckim (ochrona przeciwpowodziowa, warunki przepływu i żeglugi). Prace bagrownicze będą prowadzone na całej długości przekopu wg. wytycznych ww. umowy polsko-niemieckiej.
Przyjęty zakres obejmował pogłębienie Przekopu na dł. 2,75 km do następujących parametrów:
- głębokość szlaku żeglownego 3,00 m (odniesiona do dolnego stanu wody projektowej),
- szerokość szlaku żeglownego 55,0 m.
Zakres prac ograniczono do toru wodnego, nie prowadzono prac na brzegach przekopu i lądzie.
- Konsultacje projektu Planu Zarządzania Środowiskiem – od 25 listopada 2019 r. do 9 grudnia 2019 r.
- Kontrakt nie wymagał opracowania Planu Pozyskania Nieruchomości i Przesiedleń
W celu realizacji Kontraktu przyjęto Plan działań łagodzących (Załącznik nr 1 do Planu Zarządzania Środowiskiem), którego celem jest ograniczenie negatywnego oddziaływania na środowisko oraz wskazanie wytycznych dla Wykonawcy.
Plan działań łagodzących zawiera:
- Wymagania dotyczące harmonogramu realizacji Zadania
- Wymagania dotyczące obsługi komunikacyjnej obszaru realizacji Zadania
- Wymagania dotyczące lokalizacji zaplecza lądowego oraz dróg, placów technologicznych, składów oraz miejsc postojowych
- Wymagania dotyczące zagospodarowania osadów z pogłębiania Ochrona wód i gleby
- Wymagania dotyczące zabezpieczenia chronionych zasobów przyrodniczych
- Wymagania dotyczące zapobiegania zanieczyszczeniu środowiska (w tym ograniczenia emisji do środowiska)
- Wymagania dotyczące postępowania z odpadami i ściekami
- Wymagania dotyczące ochrony zdrowia i bezpieczeństwa ludzi
- Wymagania dotyczące nadzwyczajnych zagrożeń dla środowiska
- Wymagania dotyczące ochrony zabytków kultury
- Działania dotyczące odtwarzania zasobów środowiska przyrodniczego
- Wymagania dotyczące personelu Wykonawcy
- Wymagania dotyczące raportowania
- Dedykowane działania dla ochrony populacji kotewki orzecha wodnego w kanale Obnica Północna
- Strategie zarządzania, plany wdrażania ESHS i szczególne wymagania polityk ESHS
Realizując Kontrakt spełniano wytyczne w zakresie:
- Ochrony zdrowia i bezpieczeństwa ludzi
- Ochrony dóbr materialnych
- Ochrony wód i gleby,
- Ochrony przyrody ożywionej
- Ochrony powietrza
- Ochrony klimatu akustycznego
- Ochrony zabytków
- Ochrony zasobów przyrodniczych
Wszystkie konieczne do wykonania działania łagodzące zostały przedstawione w Planie Zarządzania Środowiskiem, w Załączniku nr 1 – Plan działań łagodzących.
Inwestor
PGW WP RZGW w Szczecinie
e-mail: projektbs@wody.gov.pl
adres: ul. Teofila Firlika 19
71-637 Szczecin
Konsultant Wsparcia Technicznego
Sweco Consulting Sp. z o.o.
Kierownik Projektu
Krystyna Araszkiewicz
e-mail: krystyna.araszkiewicz@sweco.pl
tel.:+48 664 135 312
Administrator Projektu
Marta Korpyta
e-mail: marta.korpyta@sweco.pl
tel.: +48 605 071 242