- 1B.1/1(a) Odbudowa zabudowy regulacyjnej rzeki Odry – przystosowanie do III klasy drogi wodnej, na odcinku od miejscowości Ścinawa do ujścia Nysy Łużyckiej – etap II
- 1B.1/1(b) Przebudowa mostu drogowego w Krośnie Odrzańskim wraz z dojazdami
- 1B.2 Prace modernizacyjne na Odrze granicznej w celu zapewnienia zimowego lodołamania
- 1B.3/1 Budowa bazy postojowo – cumowniczej dla lodołamaczy
- 1B.3/2 Budowa infrastruktury postojowo-cumowniczej na Odrze dolnej i granicznej oraz nowe oznakowanie szlaku żeglugowego
- 1B.4/1 Poprawa przepływu wód przeciwpowodziowych w okresie zimowym z Jeziora Dąbie
- 1B.4/2 Bagrowanie Przekopu Klucz – Ustowo
- 1B.5/1 Przebudowa mostu w celu zapewnienia minimalnego prześwitu – most kolejowy w km 733,7 rz. Regalicy
- 1B.5/2 Przebudowa mostu w celu zapewnienia minimalnego prześwitu – most drogowy w km 2,45 rzeki Warty w Kostrzynie nad Odrą
- 1B.5/3 Przebudowa mostu w celu zapewnienia minimalnego prześwitu – most kolejowy w km 615.1 rz. Odry w Kostrzynie
- 1B.6/1 Ochrona przeciwpowodziowa miasta Nowa Sól i obszarów poniżej miasta Krosno Odrzańskie. Nowa Sól – etap I i II
- 1B.6/2 – Ochrona przeciwpowodziowa miasta Nowa Sól i obszarów poniżej miasta Krosno Odrzańskie. Wężyska – Chlebowo
- 1B.7 WWW Widawa – przebudowa systemów zabezpieczenia przed powodzią, gm. Czernica, Długołęka, Wisznia Mała i Wrocław
- 1B.8 Zabezpieczenie przed powodzią miasta Krosno Odrzańskie
- 1B.9 Przebudowa wału przeciwpowodziowego w ciągu ul. Ślęzoujście wraz z infrastrukturą drogową
Budowa infrastruktury postojowo-cumowniczej na Odrze dolnej i granicznej oraz nowe oznakowanie szlaku żeglugowego | Kontrakt 1B.3/2
Szczecin, Biała Góra, Kunice, Pławidło, Ługi Górzyckie, Osinów Dolny, Zatoń Dolna
12.07.2021
PGW WP RZGW w Szczecinie
AARSLEFF sp. z o.o. (cz.1) | Roto-Tech sp. z o.o. (cz.2)
Co robimy?
Na terenie Szczecina oraz wzdłuż granicznego odcinka Odry wybudowana zostanie infrastruktura cumowniczo-postojowa dla lodołamaczy oraz zapewnione zostanie nowe oznakowanie szlaku żeglugowego
Nowa infrastruktura postojowo-cumownicza na Odrze dolnej i granicznej oraz nowe oznakowanie szlaku żeglugowego poprawią warunki nawigacyjne na Odrze dolnej i granicznej, od ujścia rzeki Nysy Łużyckiej do Jeziora Dąbie. Planowanym efektem działania będzie zwiększenie efektywności i bezpieczeństwa prowadzenia akcji lodołamania w okresie zimowym, a także możliwość operacyjnego wykorzystywania utworzonych miejsc postojowych w lokalizacjach: Biała Góra, Kunice, Pławidło, Ługi Górzyckie, Osinów Dolny, Zatoń Dolna oraz Szczecin.
Całość Zadania 1B.3/2 -Etap II pn. „Budowa infrastruktury postojowo-cumowniczej na Odrze dolnej i granicznej oraz nowe oznakowanie szlaku żeglugowego” dotyczy budowy infrastruktury postojowo-cumowniczej dla lodołamaczy (w postaci dalb usytuowanych poza granicą szlaku żeglownego) w 7 lokalizacjach na odcinku Odry od ujścia Nysy Łużyckiej do Szczecina oraz wprowadzenia nowego oznakowania szlaku żeglownego.
Wybrane lokalizacje miejsc postojowo-cumowniczych w ramach Projektu są efektem konsultacji z szerokim gronem interesariuszy, przeprowadzonych przez PGW WP Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie.
Miejsca postojowo-cumownicze planowane do realizacji w ramach Zadania 1B.3/2-Etap II to:
- Szczecin – rz. Odra Zachodnia km 34,8
- Zatoń Dolna – rz. Odra km 688,0
- Osinów Dolny – rz. Odra km 663,1
- Ługi Górzyckie – rz. Odra km 607,5
- Pławidło – rz. Odra km 595,3
- Kunice – rz. Odra km 572,0
- Biała Góra – rz. Odra km 548,4
Miejsca postojowo-cumownicze zaprojektowano równolegle do osi rzeki, w postaci dalb w rozstawie od 10 do 30 m o łącznej długości w granicach 90 – 185 m. Miejsca przewiduje się wyposażyć w pomost stały, łączący linię cumowniczą z brzegiem. Projektowana techniczna głębokość przy linii cumowniczej nie powinna być mniejsza niż 1,80 m przy średnim stanie niskim z wielolecia.
Prace będą prowadzone głównie od strony wody. Jedynie w miejscach istniejącego zagospodarowanego brzegu, tj. obecności utwardzonej drogi biegnącej na wysokości realizacji Zadania wzdłuż brzegu, dopuszcza się możliwość prowadzenia części prac i dostarczenia materiałów z brzegu – Zatoń Dolna, gm. Chojna i Kunice, gm. Słubice. O sposobie transportu materiałów oraz prowadzenia prac będzie decydował Wykonawca robót w uzgodnieniu z Inżynierem Kontraktu.
W ramach realizacji Zadania nie przewiduje się lokalizacji lądowego zaplecza budowy.
- Konsultacje projektu Planu Zarządzania Środowiskiem – od 22 czerwca 2020 r. do 13 lipca 2020 r.
- Konsultacje projektu Planu Pozyskania Nieruchomości i Przesiedleń – od 14 lutego 2020 r. 2 marca 2020 r.
W celu realizacji Kontraktu przyjęto Plan działań łagodzących (Załącznik nr 1 do Planu Zarządzania Środowiskiem), którego celem jest ograniczenie negatywnego oddziaływania na środowisko oraz wskazanie wytycznych dla Wykonawcy.
Plan działań łagodzących zawiera:
- Wymagania dotyczące harmonogramu realizacji Zadania
- Wymagania dotyczące obsługi komunikacyjnej obszaru realizacji Zadania
- Wymagania dotyczące lokalizacji zaplecza budowy oraz dróg, miejsc składowania materiałów i miejsc postojowych
- Wymagania dotyczące prac pogłębiarskich i zagospodarowania urobku z pogłębiania
- Wymagania dotyczące usuwania szuwaru
- Wymagania dotyczące zabezpieczenia chronionych zasobów przyrodniczych
- Wymagania dotyczące zapobiegania zanieczyszczeniu środowiska (w tym ograniczenia emisji do środowiska)
- Wymagania dotyczące postępowania z odpadami i ściekami
- Wymagania dotyczące ochrony zdrowia i bezpieczeństwa ludzi
- Wymagania dotyczące nadzwyczajnych zagrożeń dla środowiska
- Wymagania dotyczące ochrony zabytków kultury
- Wymagania dotyczące personelu Wykonawcy zaangażowanego w realizację PZŚ
- Wymagania dotyczące raportowania realizacji PZŚ
- Szczególne wymagania polityk ES Banku Światowego
- Wytyczne postępowania w przypadku obowiązywania w trakcie realizacji robót stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego
Realizując Kontrakt spełniamy wytyczne w zakresie:
- Ochrony zdrowia i bezpieczeństwa ludzi
- Ochrony dóbr materialnych
- Ochrony powierzchni ziemi
- Ochrony wód i gleby
- Ochrony przyrody ożywionej
- Ochrona wód powierzchniowych
- Ochrona przed hałasem
- Ochrona klimatu akustycznego
- Ochrona powietrza
- Ochrona zabytków
- Ochrona zasobów przyrodniczych
Wszystkie konieczne do wykonania działania łagodzące zostały przedstawione w Planie Zarządzania Środowiskiem, w Załączniku nr 1 – Plan działań łagodzących.
Inwestor
PGW WP RZGW w Szczecinie
e-mail: projektbs@wody.gov.pl
adres: ul. Teofila Firlika 19
71-637 Szczecin
Konsultant Wsparcia Technicznego
Sweco Polska Sp. z o.o.
Kierownik Projektu
Krystyna Araszkiewicz
e-mail: krystyna.araszkiewicz@sweco.pl
tel.:+48 664 135 312
Administrator Projektu
Marta Korpyta
e-mail: marta.korpyta@sweco.pl
tel.: +48 605 071 242