Budowa suchego zbiornika przeciwpowodziowego potok Duna w miejscowości Krosnowice | Kontrakt 2A.2/2

Krosnowice, gm. Kłodzko

16.04.2018

PGW WP RZGW we Wrocławiu

Power Construction Corporation of China, Limited

> 1500 osób Chronionych mieszkańców
> 1.8 km2 Chroniony obszar
04.2023 Termin realizacji
Co robimy?

Budowa suchego zbiornika przeciwpowodziowego „Krosnowice” na potoku Duna.

31,85 mln EUR​ Wartość kontraktu

Suchy zbiornik przeciwpowodziowy zostanie wybudowany na zachód od miejscowości Krosnowice (około 600 m od skraju wsi), około 5 km na południowy-zachód od Kłodzka i około 8 km na północ od Bystrzycy Kłodzkiej. Zbiornik zaprojektowany został w dolnej części zlewni potoku Duna (zapora zbiornika znajduje się w km 1+375 potoku Duna, około 50 m poniżej połączenia potoków Duna Dolna i Duna Górna (Topolica)). Suchy zbiornik przeciwpowodziowy „Krosnowice” będzie miał maksymalną powierzchnię zalewu 44 ha i maksymalną pojemność retencyjną około 1,92 mln m3.

Inwestycja jest realizowane w ramach Projektu ochrony przeciwpowodziowej w dorzeczu Odry i Wisły współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 oraz ze środków Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju, Banku Rozwoju Rady Europy oraz środków budżetu państwa.

 

W ramach prac budowlanych wykonana zostanie czołowa zapora ziemna (długość 452 m, wysokość piętrzenia 14 m) wyposażona w regulowane upusty denne oraz stały przelew stokowy. Maksymalna pojemność zbiornika to 1,915 mln m3, powierzchnia zalewu przy maksymalnym piętrzeniu wynosić będzie 44ha. Ponadto wykonane będą prace związane z ukształtowaniem czaszy zbiornika, dostosowaniem koryta ujściowego potoku Duny poniżej projektowanego zbiornika do warunków przepuszczania przepływu dozwolonego tj. Qd=5 m3/s, budową budynku zaplecza obsługi zbiornika, budową sieci dróg eksploatacyjnych, przełożeniem linii energetycznej 110 kV oraz przebudową linii teletechnicznej.​.

Podstawowe parametry techniczne projektowanej zapory:

  • maksymalna wysokość zapory – około 14 m;
  • długość zapory – około 450 m;
  • szerokość korony zapory – 5 m;
  • nachylenie skarpy odwodnej i odpowietrznej – 1:3.

  • Konsultacje projektu Planu Zarządzania Środowiskiem – od 13 marca 2017 r. do 24 marca 2017 r. W dniu 29 marca 2017 r. odbyło się otwarte spotkanie.
  • Konsultacje projektu Planu Pozyskania Nieruchomości i Przesiedleń – od dnia 23 września 2016 r. do 14 października 2016 r. Inwestor przeprowadził również indywidualne spotkania konsultacyjne z mieszkańcami. W dniu 19 października 2016 r. odbyło się otwarte spotkanie. Konsultacje publiczne trwały 21 dni.

W celu realizacji Kontraktu przyjęto Plan działań łagodzących (Załącznik nr 1 do Planu Zarządzania Środowiskiem), którego celem jest ograniczenie negatywnego oddziaływania na środowisko oraz wskazanie wytycznych dla Wykonawcy.

Plan działań łagodzących zawiera:

  1. Wymagania dotyczące harmonogramu realizacji robót
  2. Wymagania dotyczące obsługi komunikacyjnej obszaru realizacji Zadania
  3. Wymagania dotyczące lokalizacji zapleczy budowy oraz dróg i placów technologicznych
  4. Wymagania dotyczące jakości i zagospodarowania gruntów
  5. Wymagania dotyczące postępowania z warstwą humusu
  6. Wymagania dotyczące wycinki drzew i krzewów
  7. Wymagania dotyczące zabezpieczenia drzew i krzewów nieprzeznaczonych do wycinki
  8. Wymagania dotyczące zabezpieczenia chronionych zasobów przyrodniczych
  9. Szczegółowe wymagania dotyczące robót w korytach cieków
  10.  Szczegółowe wymagania dotyczące robót przy budowie osadnika rumoszu
  11. Wymagania dotyczące rekultywacji terenu po zakończeniu budowy
  12. Wymagania dotyczące zasad użytkowania wybudowanych obiektów
  13. Wymagania dotyczące zapobiegania zanieczyszczeniu środowiska
  14. Wymagania dotyczące postępowania z odpadami
  15. Wymagania dotyczące ochrony zdrowia i bezpieczeństwa ludzi
  16. Wymagania dotyczące nadzwyczajnych zagrożeń dla środowiska
  17. Wymagania dotyczące ochrony zabytków kultury
  18. Działania dotyczące odtwarzania zasobów środowiska przyrodniczego
  19. Realizacja działań określonych w decyzji RDOŚ zezwalającej na odstępstwa od zakazów ochrony gatunkowej roślin i zwierząt
  20. Wymagania dotyczące personelu Wykonawcy zaangażowanego w realizację PZŚ
  21. Wymagania dotyczące raportowania realizacji PZŚ

Realizując Kontrakt spełniamy wytyczne w zakresie:

  1. Ochrony zdrowia i bezpieczeństwa ludzi
  2. Ochrony dóbr materialnych
  3. Ochrony powierzchni ziemi
  4. Ochrony wód i gleb
  5. Ochrony klimatu akustycznego
  6. Ochrony powietrza
  7. Ochrony zabytków
  8.  Ochrony przyrody ożywionej
  • nadzór środowiskowy;
  • określone termin wycinki drzew i krzewów;
  • zabezpieczenie drzew i krzewów;
  • kontrola obszaru realizacji Zadania pod kątem obecności schronień wydry i bobra;
  • oznakowanie granic płatów siedlisk przyrodniczych;
  • ograniczenie czasu realizacji Zadania;
  • zabezpieczenie obszaru realizacji Zadania przed wkraczaniem drobnych zwierząt;
  • kontrole miejsc mogących stanowić pułapki dla drobnych zwierząt;
  • zapewnienie możliwości bezpiecznej migracji płazów;
  • odłów i przeniesienie drobnych zwierząt z obszaru realizacji Zadania;
  • nadzór ichtiologiczny;
  • nasadzenia zadrzewień siedliska przyrodniczego *91E0 i *9170 – Łęgi wierzbowe, topolowe, olszowe i jesionowe, grąd środkowoeuropejski i subkontynentalny;
  • instalacja budek lęgowych dla pliszki górskiej;
  • instalacja skrzynek dla nietoperzy.

Dodatkowe działania z zakresu ochrony środowiska obejmują m.in.:

  • wykonanie nasadzeń zadrzewień (w tym m.in. siedliska przyrodnicze *91E0 i *9170) o powierzchni min. 7 ha;
  • instalację 2 budek lęgowych dla ptaków i 50 skrzynek dla nietoperzy.

Wszystkie konieczne do wykonania działania łagodzące zostały przedstawione w Planie Zarządzania Środowiskiem, w Załączniku nr 1 – Plan działań łagodzących.

Inwestor
PGW WP RZGW we Wrocławiu
e-mail: jrpwroclaw.opdow@wody.gov.pl
adres: ul. Norwida 34
50-950 Wrocław

Konsultant Wsparcia Technicznego
Sweco Polska Sp. z o.o.

Kierownik Projektu
Imię i nazwisko Bartosz Wszołek
e-mail: bartosz.wszolek@wody.gov.pl
tel.: 71 32 40 965

Administrator Projektu
Imię i nazwisko Piotr Bartczak
e-mail: piotr.bartczak@wody.gov.pl
tel.: 71 32 40 942

Fundusze Europejskie
Rzeczpospolita Polska
Wody Polskie
Unia Europejska
CEB
World Bank